tirsdag 12. juli 2011

Fiskerlandsbyen Stykkisholmur





Ferien i ferien er i gang, og med busspass i lomma, fotosekken med Mr. Olympus på ryggen, og trillesekken med et par skift triltende etter meg, entra jeg minibussen på BSI (hovedterminalen for bussene i Reykjavik). Etter ca. et par timer var det bytte av buss, og så gikk det vel knapt ti minutter før jeg var i Stykkisholmur; fiskerlandsbyen i vestfjorden...

Endelig i gang med reisa som skal gå rundt hele Island! :-)

Alle foto Copyright Anne-Lise Stangenes





Stykkisholmur ligger nordvest for Reykjavik, og er i dag en rimelig stor by, til Island å være. Ca. 1100 innbyggere, fortalte ei jente jeg prata med der, og med mange turister pga. ferja som går over til Brjanslækur via øya Flatey. Ellers drives det mye med fisk- og fiske i Stykkisholmur, der er "Det norske huset"; en stor, svart trebygning i sentrum nede ved havna, og vulkanmuseet er selvfølgelig populært. Ellers noen restauranter, hvorav jeg fikk i meg ei velsmakende fiskesuppe på den ene (såkalte Bistroen med skandinaviske flagg utenfor), og ikke minst.... Når du velger å gå motsatt vei av de andre turistene, så finner du så mangt.

Selv fant jeg et område der det ble drevet med fiske, og et verksted for lastebiler. Noe lenger unna noe fiskeformidling, eller noe. Ikke sikker på den, siden jeg ikke så noen som jeg kunne spørre. I tillegg fant jeg denne magiske plassen... Ei skjellstrand, laget av knuste og hele kamskjell, nesten hvit i fargen, med herlige blomster omkring, steiner med gul mose, og ikke minst - krystallklart vann! Ender, måker, havhest, og tjeld. Jeg ble værende lenge der, kan du si... Varmt var det også, og Mr. Olympus fikk svetta litt. ;-)

Klokka 17.15 var det tid for å komme seg ombord i ferja, Baldur, som skulle bringe meg til Flatey. Da hadde jeg fått tusta meg omkring i rundt 5 - 6 timer. Selv om jeg ikke hadde lyst til å gå fra stranda jeg hadde funnet, vet jeg nå at den er der, og kan reise tilbake dit om jeg vil. Utover det var det akkurat passe med tid, sånn bare fordi det var en slags mellomstasjon. Hadde jo også vært der før et par ganger, men fikk likevel nye opplevelser der denne gang.

Ombord i ferja var det folk av mange nasjonaliteter. Moro er det at jeg forstår en god del islandsk nå, noe som betyr at jeg tyvlytter litt til folk... ;-) Yes, må innrømme det... Får mye god informasjon på den måten; historie om et sted, ting som skjer rundt forbi osv. Vel... Baldur tuta i vei, røyken sto i lufta, og avsted bar det mot den vesle øya jeg til da bare hadde hørt, lest om, og sett bilder og film fra...

De utvalgte fotografiene under, er alle fra Stykkisholmur.


Fotografert torsdag 7. juli

Klikk hvert foto for større format































































Ferja Baldur legger til land



OG ca. HER kommer det en video fra utseilinga fra Stykkisholmur til øya, Flatey, når jeg får litt raskere nett... ;-))

T. T. T. (Ting Tar Tid)




...hvordan det er på øya Flatey i vest-fjorden, får du se i neste blogginnlegg... Henger du fortsatt med? :-)




5 kommentarer:

  1. Flotte bilder Anne-Lise. Ser ut som en virkelig godværsdag også :)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Håvard! :-) Var en riktig godværsdag! Har hatt det helt til i går, da det for første dagen ble overskya. I dag er det også overskya. Utfra det jeg kan se, skal jeg nå bevege meg til områder med skyer og regn... Litt av hvert må en regne med :-) Tusen takk igjen, for kos kom! :-) Ha en herlig dag!

    SvarSlett
  3. Du koser deg ser jeg og er så artig å følge med på kjente, ukjente steder på Island. Spes. kjekt er dette når en selv har nylig vært på noen av de stedene du nevner og viser bilder av.
    Ser frem til bilder av øya Flatey.

    SvarSlett
  4. Takk for det, Anne! Regner med du var her i Stykkisholmur? I alle fall om du tok ferja nordover til Flatey, for da gikk den jo herfra. :-) Men om du var akkurat der jeg tusta omkring, det vet jeg jo ikke. Vel, kommer fra Flatey etterhvert, men må bare få tid og anledning til å plukke ut og redigere litt først! ;-) Du vet jo hvordan det er... PS: Moro at du følger med!

    SvarSlett
  5. Så flotte bilder. Å heldige deg som har fått forevige detaljene på Stykkisholmur. Vi var kun innom der for å ta ferjen til Flatey. Gleder meg til hvert nytt innlegg fra deg nå, så gøy å følge deg på Islandsturen din :) Kos deg masse videre. :)

    SvarSlett