fredag 27. april 2012

Ei seng av de hvite


Avbilding av hvitveis er dokumenterbart ift. art og biotop. Selv drømte jeg meg bort da jeg lå der og kravla på alle fire med makro-objektivet mitt, og har forsøkt å få frem den følelsen i disse bildene...

Foto: Anne-Lise Stangenes

Alle foto copyright Anne-Lise Stangenes




















Hvitveis

Se på meg,
hvisker hvitveisen.
Ikke er jeg sjelden
og merkverdig
på noen måte,
stikker meg ikke ut
rager ikke opp
over mengden.
Her står vi helt alminnelige,
skulder ved skulder.
Vet du noe vakrere?

Ericsson, Kjersti: Mosestille. Kjerringrokk











Hvitveisen

av Hans Børli


Hvorfor blømmer du, blomme?
Hvorfor brer du ut
din kvite uskyld
over måsa og morken kvist
langt inni øydeheimen?



Ingen ser deg,
ingen veit at du lever -
bare sommervinden går forbi.
Da nikker du tenksomt,
som om du er enig med deg sjøl.




Og når natta låser dagen ut
gjennom solporten i vest,
lukker du krona
stille
over din kvite hemmelighet.



Å, kunne bare menneskene
tyde ditt tause budskap!
Menneskene som sverger
til freden
med handa på sverdet.





16 kommentarer:

  1. Vakre stemningsfulle bilder, og nydelige dikt attåt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Inger Anne! :-) Mange dyktige poeter i landet vårt!

      Slett
  2. nydelig Anne-Lise! god helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Dirk! Ha ei fin uke! :-)

      Slett
  3. Fantastisk gode bilder av våren du lager!
    Både den "blå og den hvite" våren er helt topp!
    Gratulerer med et utrolig resultat.

    mvh.
    Anders Tveit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anders! :-) Ja, våren er vakker, og makroen er en god følgesvenn nå! :-)

      Slett
  4. Vakkert, vårlige tegn. Likte dette Anne-Lise
    Mvh
    Håvard

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre, Håvard! Takker varmt!

      Slett
  5. Utrolig - Drømmende vakkert Anne-Lise!

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Takk, Liv! Ut med makroen du og!

      Slett
  6. Nydelig serie, falt veldig for det første og det siste. Gav meg en helt spesiell følelse disse to :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når bilder treffer har jeg gjort noe riktig! Moro å høre, Liv Johanne! Tusen takk for at du delte tankene dine med meg!

      Slett
  7. Ikke sjelden, ikke noe vakrere, ja det er helt sant. Sart og vakkert i uttrykk dette Anne-Lise.
    Her kan jeg drømme meg bort i bilder og ord..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nydelige ord du gir til bildene mine, Anne! Klem tilbake

      Slett
  8. Hei Anne-Lise. Disse hvitveisbildene er bare flotte! Drømmende...

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har jeg truffet, Magne! :-) Drømmende var det jeg forsøkte å få frem...

      Slett