søndag 28. august 2016

Kaldvellelva øst i Lillesand

Elva som både kalles Stigselva, Stikselva, Kaldvella og Grimelva, er en del av Stigselvvassdraget. Den går fra Østre Grimevann med utløp til Kaldvellfjorden ved riksvei 420 (tidl. E-18) øst i Lillesand. Tidligere var det et eget, lite samfunn her - med både tresliperi, papirfabrikk, og butikk/landhandel. Vassdraget var også preget av tømmerfløting. Papirfabrikken brant ned, tømmerfløtinga stanset opp, og tresliperiet ble nedlagt. I dag er området populært som turområde med flotte, tilrettelagte stier; også for barnevogntrillere og rullestolbrukere.

Foto: Anne-Lise Stangenes


Speiling ved demningen
Foto: Anne-Lise Stangenes
I strålende solskinn var det deilig å vandre oppover langs vestre bredd av Kaldvellelva. Jeg startet like før den nedbrente papirfabrikken - ved fossen der, og vandret videre oppover langs bredden. Selve elva preges av flere fossefall, roligere, mer utvidede områder, og strie elvefar. Med både kamera, termos og niste i sekken, kom jeg ikke veldig langt... Ingen overraskelse overhodet. I lange stunder av gangen satt jeg bare der, lot naturlydene omfavne meg og bare var... 

Det beste i livet er gratis! 


Tekst/foto: Anne-Lise Stangenes


Noen fotografier ble det likevel; mest med lange lukkertider. Da jeg nylig var på Island benyttet jeg sjansen til noen få bilder med lang lukkertid. Ellers var det lenge siden jeg hadde gjort akkurat det. Hadde nesten glemt hvor moro det er... 

En fantastisk dag med mye vann, mye blått, mye grønt, surrende insekter, og som alltid på tur - himla god kaffe! 



Hvert foto er klikkbart for større format

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Høsttegn
Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes

Vintererle i miljø I
Foto: Anne-Lise Stangenes
                                      
Vintererle i miljø II
Foto: Anne-Lise Stangenes



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar