søndag 30. mars 2014

Trist syn...

Syk gråmåke
Foto: Anne-Lise Stangenes




 
Det er trist å støte på fugl eller andre dyr som er tydelig syke. Nå om dagene er det svært lavt vann ved strendene i Aust-Agder, og ved Tingsaker Camping i Lillesand går sandbankene mye lenger ut enn ellers. Her om dagen kom jeg over to syke måker som hadde lagt seg til for å dø...

Foto: Anne-Lise Stangenes






Den første måka lå ikke veldig langt fra land. Den lå på maven med beina under seg og med hodet fortsatt hevet.



Måka hadde tydeligvis skiti en del før den la seg ned
Foto: Anne-Lise Stangenes



Da jeg nærmet meg lå den bare der - stille - og kikket...



Måken reagerte tilsynelatende ikke da jeg nærmet meg
Foto: Anne-Lise Stangenes




Selv ikke da en hund gikk bortom den og snuste, hadde den noen synlig reaksjon.

Jeg gikk enda nærmere for å se om det var noen synlige tegn til sykdom å se hos den. Den fikk verken høyere pustesekvens eller virket engstelig. Øynene virket fortsatt forholdsvis klare, men likevel noe innadvendte...



Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Ane-Lise Stangenes




Litt lenger ute på sandbanken fant jeg nok ei gråmåke. Den hadde lagt seg til på siden; muligens hadde den veltet over. Øynene var lukket igjen, men den pustet fortsatt...



"Levende død"
Foto: Ane-Lise Stangenes



Jeg ringte en fuglekjenner der og da - med tilknytning til Norsk Ornitologisk Forening for å høre om hun hadde hørt noe om syke måker i distriktet, men det hadde hun ikke. Hun nevnte likevel noe om rottegift siden dette var nær hyttene på campingplassen, som en mulig årsak? Det kunne nemlig se ut til at de hadde fått i seg et eller annet som gjorde at "de skeit seg ut".


Dagen etter kontaktet jeg ytterligere ei for råd. Hadde tenkt meg bortover igjen for å se om fuglene fortsatt lå der, og hun formidlet bildene og infoen videre til en riktig fuglekjenner. Da jeg kom frem den dagen var måkene borte, uten tegn til fjær eller kamp av noe slag. Det kan se ut til at de er fjernet av mennesker? Fant ingen flere måker som virket syke denne dagen, men fant ytterligere en død gråmåke som kan ha ligget i sjøen en stund - på sandbankene på den andre siden av bekkeutløpet...



Foto: Anne-Lise Stangenes

Foto: Anne-Lise Stangenes




Gåten er uløst, og jeg vet ikke hva som forårsaket dette. Det kan selvfølgelig være naturens gang, men pga. at måkene ble funnet med såpass kort avstand mellom dem, kan det også være andre årsaker som ligger bak...


 

2 kommentarer:

  1. ja det er trist Anne-Lise, men det er naturens gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - helt riktig det, Dirk, og sannsynligvis så var mennesket "rovdyret" her som i mange andre tilfeller...

      Slett