torsdag 20. mars 2014

Grafiske uttrykk fra Dimmuborgir

"Tenkeren"
Foto: Anne-Lise Stangenes


Naturen kan ofte invitere til kreativ utfoldelse. Du får en idè (om du da ikke hadde den med deg i pannelappen på forhånd) - jobber med den med kameraet på stedet, og arbeider videre med den i et bilderedigeringsprogram i ettertid. 

På en av turene til Island var jeg nok en gang flere timer i Dimmuborgir øst for Mývatn i nord. Motlyset ga meg mulighet til å jobbe mot et mer grafisk uttrykk. Med meg var Mr. Olympus E-5 og 50-200mm`en, og selv om dette var i september med få turister, var vi slett ikke alene...


Tekst og foto: Anne-Lise Stangenes








Dimmuborgir
Dimmuborgir er et spennende sted. Her gjelder det å ha øyne og ører med seg. Dette må være trollenes paradis. Her er grotter, slott, borger, kirker, og tusener av trollformasjoner, dyrefigurer og andre fantasifostre formet av vulkansk aktivitet for 2300 år siden. Islandske myter forteller at Dimmuborgir er en by mellom underverdenen og jorda, og at alver, troll og selv julenissene lever her. 




"Samtalen"
Foto: Anne-Lise Stangenes




"Ole Brum og trollgubben"
Foto: Anne-Lise Stangenes







Det er mye fugl i området bl.a. fordi formasjonene gir gode skjulesteder i de porøse lavaåpningene. Med årene har det i tillegg til mose og gress også vokst opp en del løvtrær her, og for hver gang jeg besøker stedet - blir det mer og mer gjengrodd. Kanskje vil Dimmuborgirs beboere en dag bli helt skjult for oss mennesker, gjemt under løvtrær, mose og gress...?




"Du kan si det til meg"
Foto: Anne-Lise Stangenes

 
 
 
 
 


Foto: Anne-Lise Stangenes






"Angrep"
Stemt frem som Månedens bilde i Arendal Fotoklubb - mai 2014 - tema: Silhuett
Foto: Anne-Lise Stangenes






 
 
 

Ikke alene...
Da jeg vandret omkring på stiene i Dimmuborgir og hørte trosten synge i kor med andre småfugler, fikk jeg øye på flere og flere beboere for hvert nytt skritt jeg tok! Her var unge troll og eldre troll, gutter, menn, jenter og damer. Store neser, svære romper, troll som tenkte, troll som sov, og "troll som hadde seg". Ja for mytene forteller at trollene både festet, lekte, danset og lo seg gjennom nettene. Kanskje ikke så rart at de også forelsket seg, og at de med et slikt lystig liv i forelskelsens rus og i elskovens hete glemte seg bort og ble til stein da solen kastet sine første stråler på dem...?! De som ikke var oppmerksomme ble i alle fall forsteinet i lykkerus...







"I"
Foto: Anne-Lise Stangenes

"II"
Foto: Anne-Lise Stangenes

"III"
Foto: Anne-Lise Stangenes








Grafisk uttrykk med Photoshop
Da jeg jobbet videre med å få frem det grafiske uttrykket i mine fotografier fra Dimmuborgir i ettertid, brukte jeg stort sett samme fremgangsmåte på alle bilder. Ikke fordi denne arbeidsflyten er den eneste som finnes eller den som er mest riktig, men fordi jeg syntes at den fungerte på akkurat disse fotografiene. Jeg brukte Photoshop CS5.1 der jeg først konverterte bildene til sort-hvitt, for deretter "å dra i spakene" i levels; sort til høyre og hvitt til venstre. På noen av bildene måtte jeg fjerne noen gjenblivende sorte flekker i de hvite områdene med spot healing brush tool eller kloningsverktøyet, eller hvite flekker i de sorte områder med de samme verktøyene. Da jeg hadde kommet så langt brukte jeg Crop-tool for å beskjære bildene til ønsket format. For noen av bildene var dette en utfordring. Enkelte fotografiers innhold kan kle flere formattyper. Jeg løste det på en enkel måte; jeg lagde flere versjoner av samme bilde. Deretter økte jeg kontrasten noe og helt til slutt skarpet jeg opp bildene med unsharp mask før jeg lagret dem.








Lyst til å prøve dette selv?
Velg et motiv som har gode kontraster og få elementer i seg; helst mot en bakgrunn som er lysere enn hovedmotivet. Motlys er fint å bruke, for da blir silhuetten forsterket. Mennesker kan gjerne brukes som modeller.






"Se meg"
Foto: Anne-Lise Stangenes






"I hver sin verden I"
Foto: Anne-Lise Stangenes






 

"I hver sin verden II"
Foto: Anne-Lise Stangenes




 

Ta mange bilder fra ulike vinkler, og pass hele tiden på at du ikke får med noe i bildet som kan forstyrre det som er selve hovedmotivet. Ta en titt på displayet med jevne mellomrom for å være sikker på at du får med akkurat det du ønsker i bildeflaten. Vær kreativ! Våg å tenke annerledes! Ikke vær redd for å teste ut noe du i utgangspunktet tror ikke vil fungere. Det er ditt uttrykk du skal jobbe frem. Ikke en kopi av noe du har sett i et fotomagasin, på en utstilling eller på Internett. Jeg ønsker deg lykke til i prosessen og håper du får mange gode opplevelser underveis! :-)





OM DIMMUBORGIR




 


 

8 kommentarer:

  1. Dette var virkelig bra Anne Lise!! Godt sett, gode utsnitt og kjempefint presentert i silhuett.
    Inspirerende!
    Mvh Vidar Gran

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Vidar! Moro om det inspirerer! :-) Får følge med i bloggen din fremover og se om også du tester ut dette! :-)

      Slett
  2. flott grafisk effekt Anne -Lise !

    SvarSlett
  3. Hei Anne-LLise:-)
    Herlig serie, helt etter min smak. Morsomt og figurativt - med titler som treffer blink i forhold til hva jeg selv ser. Denne type motiver forsterkes helt klart av en runde med spakene i PS.

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at du likte den, Stig Børre! :-) Ja, for å få frem denne effekten så måtte jeg til med noe ekstra i PS. Takk for sist, forresten! :-)

      Slett