torsdag 7. juli 2011

Fiske på havna

"Hiv ut en liten smakebit til meg, da"!



Under en av mine mange tusleturer sammen med Mr. Olympus rundt i Reykjavik, tar vi også turen nedom havna. Der nede skjer det mye; bl.a. er det mulig å ta ut på hvalsafari eller lundefuglsafari derfra. Du kan også entre ei fiskeskute å bli med ut for å fiske din egen middag, som så tilberedes ombord. Fra kaia hender det også at folk står og fisker med stang, og det var tilfellet da jeg var nedom i går, mens havhesten hvilte på bølgene og ventet på smaksprøver...

Alle foto copyright Anne-Lise Stangenes




Da jeg kom ned, var det fem ivrige mannfolk, med fiskeluer på snei, som ivrig brukte duppe og fiskeagn. På kaia lå det allerede flyndrer, torsk og makrell og sprella. Noen var allerede renset og ble brukt som agn. I fiskeverdenen er det ikke noe som heter at du ikke skal spise din egen far, bror eller øvrige familie. Glupske som de er, sluker de det som kommer fremfor dem, så også denne ettermiddagen.

At disse fiskerne har vært ute en vinterdag før, i hardt vær, levner linjer og værbitte fjes ingen tvil om. Tror egentlig at de så på seg selv som en slags attraksjon, for det var ikke fritt for at de kikket litt ekstra bort på meg hver gang det beit på kroken og de dro i land fangsten... ;-) Jeg benytta selvfølgelig de uuttalte invitasjonene, og Mr. Olympus skjønte lunta med det samme...

Klikk det enkelte bildet for større bildeformat

 





















































2 kommentarer:

  1. Knallgode fiskemennportretter og de andre bildene også. Jeg er så glad for at du får være der jeg skulle ønsket jeg kunne vært. Kos deg videre på ferien din, så gleder jeg meg til flere bilder og fortellinger fra deg her :)

    SvarSlett
  2. Knallgode øyeblikksbilder,
    kos deg videre på tur :)

    SvarSlett