søndag 29. juli 2018

Lørdagstur til Lindesnes Fyr

På det sydligste punktet på norsk fastland ligger landets eldste fyr. 27. februar 1656 ble 30 talglys tent i toppen av et treetasjes tårn. Samme høst kom kullblusset, før fyret ble lagt ned etter klager til kongen fra sjøfarere. Først i 1725 ble fyrdriften gjenopptatt; da med to lys.

To fyrbøtere bemanner Lindesnes fyr i dag; hver over en periode på to uker. Et levende og godt besøkt fyr med både overnattingsmuligheter, museum,
spisesteder, konserter og kunstutstillinger. Det fineste fyret i landet?

Tore og jeg tok turen vestover en solfylt lørdag i slutten av juli. Målet var Lindesnes Fyr, og håpet var cumulus og bølgesprut. I sekken var både niste og godt med drikke. Temperaturen lå på rundt 27 grader. Ingen av oss er særlig glad i sydentemperaturer, så gleden var stor da vi kom frem, betalte oss inn og oppdaget at det både var mye vind og varm vind.

Himmelen var så godt som skyfri, men yr hadde meldt om regn og torden senere på formiddagen, så vi benket oss godt til rette og ventet. Niste og bakervarer, kaffe og iskald drikke forsvant gjennom dagen, men regn og torden ble det dårlig med. Istedet var vi takknemlige for det vi fikk, det vi så og det vi opplevde.

Området nedenfor fyret er godt tilrettelagt med parkeringspasser, museum, spisesteder, et amfi, og kart over områdets turmuligheter. Utsikt fra fyrområdet.

Fra museet

På tilbakeveien tok vi et stopp i Lyngdal der vi fant en kinarestaurant og spiste middag.

Mmmm... Innbakte kongereker i sursøt saus

Mette og fornøyde

Endelig kom skyene. Ikke cumulusene, men mørke og lovende skyer! Vi så for oss regn i strie strømmer, lyn og tordenbrak, og det fikk vi til gagns - i Mandal! Det var ikke mange minuttene vi fikk ved ei strand i Furulunden før regnet høljet ned. Skyene  tilførte stor dramatikk over landskapet, og lyset var flott. OH du hildrande du for et etterlengtet vær. Endelig kom regnet som vi hadde ventet på i mange og lange uker!

Dessverre sluttet det å regne da vi nærmet oss Kristiansand, men skylaget "fulgte med" helt til vi takket for en super tur i Lillesand.

Skylaget over Lillesand lørdag kveld ga bud om etterlengtet regn. Først utpå natta begynte det å regne, men bare litt.