torsdag 4. august 2011

Aythya fuligula - toppand



Toppanda, på godt norsk, eller aythya fuligula på latin, er utbredt fra Island i nord og østover i et bredt belte gjennom hele Eurasia. Ingen sjelden fugl altså. I Norge fantes den tidligere bare i Nord-Norge, men den har i senere år også spredd seg sørover i Norge. Fra Bergen til Jæren finnes f.eks. store kolonier på vinterstid. Selv liker jeg godt det danske navnet på denne vesle fuglen i andefamilien; nemlig "troldand", for personlig synes jeg den kan sammenlignes med disse små lykketrollene med hår i alle farger og til alle kanter, som var så populære noen år tilbake i tid...

Foto copyright Anne-Lise Stangenes



Som jeg vel tidligere har nevnt, så kan jeg ikke skryte på meg å være noen fuglefotograf, men her på Island har jeg i sommer også prøvd meg på det feltet. Når du kommer over disse vakre skapningene, så kan du bare ikke la det være. Ergo har det blitt noe kryping og åling, ikke bare med makroobjektivet etter insekter og blomster, men også magetrim i jakt på fugler...

Da jeg kom over denne toppanda, var jeg i starten usikker på om det virkelig var en and av denne arten. Grunnen var at jeg ikke kunne se "dusten" bak på hodet, selv om farger på fjøra, øynene og nebb stemte. Da var det godt å ha kjøpt den nyeste fugleboka til Jòhann Òli Hilmarsson; Icelandic Bird Guide, for så kunne jeg bla opp i den og finne fuglen og dens beskrivelser i etterkant. Og joda, visst er dette ei toppand, og det er hunnen blant dem Hunnen er nemlig brunlig i fjøra, med noe lysere fjør lenger nede, og den har disse veldig gule øynene. Hannen er mørkere i fjærdrakta, har blålig hodefjær, og er hvit på maven, vingenes nedre overside og det samme med undersiden. Mer fargerik enn hunnen, som oftest er i dyre- og fugleverden. "Dusten" på toppen er også betydelig større og lengre. Det var ingen hanne å se der jeg kom over denne.

Dessverre holdt hunnen seg svømmende i vannet, og den tok seg aldri noen tur på land i den tiden jeg var der. Istedet dykket den etter mat i vannet, pusset fjøra sine, og tok noen stjålne blikk opp på fotografen innimellom, men moro var det å fotografere den åkke som på vann eller til lands... :-)

Alle foto kan klikkes på til større format




























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar