lørdag 30. juli 2016

4 minutter - 12 bilder


Visste du at en engelsk hagesnegle kalt "Archie" har Guinness rekorden som raskeste snegle ever? Den kravlet hele 33 cm på 2 min. og 9 sek. Rekorden er fra 1998.


01. kl. 15.22
Foto: Anne-Lise Stangenes



Det er jo ellers en kjent sak at snegler ikke er av den raskeste sorten. I tillegg "bærer den tungt". Den kan trekke 10 ganger sin egen vekt når den kravler loddrett oppover, og 50 ganger sin egen vekt når den kravler vannrett. Nettopp derfor fikk jeg den ideen å følge med på hva ei enkelt snegle fikk gjort gjennom ca. 4 minutter - foreviga gjennom 12 bilder...

Fascinerende...



Foto: Anne-Lise Stangenes









02. kl. 15.23
Foto: Anne-Lise Stangenes

03. kl. 15.23
Foto: Anne-Lise Stangenes

04. kl. 15.23
Foto: Anne-Lise Stangenes

05. kl. 15.24
Foto: Anne-Lise Stangenes

06. kl. 15.24
Foto: Anne-Lise Stangenes

07. kl. 15.25
Foto: Anne-Lise Stangenes

08. kl. 15.25
Foto: Anne-Lise Stangenes

09. kl. 15.26
Foto: Anne-Lise Stangenes

10. kl. 15.26
Foto: Anne-Lise Stangenes

11. kl. 15.26
Foto: Anne-Lise Stangenes

12. kl. 15.27
Foto: Anne-Lise Stangenes





Musa og sneglen

En mus og en snegle møttes på veien. Sneglen kom sneglende med huset sitt på ryggen. Musa pep: "Det er bra for meg at jeg slipper å trekke rundt med huset mitt. Du sliter deg ut, gjør du. Du bruker en hel dag for å komme fram, mens jeg spretter avgårde på ti minutter". "Du hr så rett, musa mi. Du er rapp på foten", sa sneglen. "Det er synd at uvennen din, katta, løper fortere enn deg. Du farer ofte fra vegg til vegg for å finne et hull å gjemme deg i. Da ville du sikkert gjerne bytte med meg, selv om huset er tungt å bære på". 

(fabel av ukjent opprinnelse)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar