søndag 14. november 2010

Web 2.0 - studiet

Copyright A-LS
Som en del av mitt studie ved UIS; Lese- og skriverollen i skolen ift. bruk av web 2.0, er oppgaven for uke 45 å opprette en blogg. Det er jeg nå i gang med...
Jeg startet på dette studiet, som gir 15 studiepoeng, i oktober. Leksjonen om å lage en blogg er den andre i studiet.

Den første leksjonen dreide seg om historikken fra Mundaneum til web 2.0, som har tråder helt tilbake til bl.a. Paul Outlets tidlige idè om et mekanisk system for behandling av tekster og bilder i 1892. Andre navn som knyttes til utviklingen av Internett og weben er bl.a. Dewey, Vannevar Bush (1945), Ted Nelson, Douglas Engelbart (1960-70), og Tim Berners-Lee (1989-91).


I årene 1997 - 2007 utviklet Web 2.0 seg med rekordfart. Teknologien som allerede lå der ble utviklet videre, og ganske raskt oppsto uttrykket "Folksonomi", som betyr at brukerne bestemmer relevansen av innholdet på en webside (en hypertekst), og ikke en redaksjon.

Web 2.0 kan således, med enkle ord, forklares som en plattform der sosiale tekster, deling og sosial praksis er en realitet. Brukerne; du og jeg, bestemmer innholdet og viktigheten av innholdet. Eksempler kan være Wikipedia, Facebook, Flicker, YouTube og Bloggen.

Se så! Jeg har visst lært noe allerede...  Lærte du noe, eller visste du dette fra før?

4 kommentarer:

  1. SÅ BRA DA Annelise,nå må du beholde den selv etter du er ferdig med webskolen.
    bra jobba så lang,men savner litt mere visuelt,noen bilde ol.du vett bloggen har så mange muligheter,også html koder og gadget.
    lykke til.klem <3

    SvarSlett
  2. Hei Anne Lise!
    Takk for flott oppsummering av forrige ukes leksjon! Og så flott bilder du har på websidene dine! :)

    SvarSlett
  3. Syns du klarer deg BRA i startsgropa jeg søstra mi!! Keep up your good work!

    love.. G

    SvarSlett
  4. Heisann!

    Ja, dette var en flott blogg:-)Fint å få en oppsummering på leksjonen! Lykke til videre:-)

    SvarSlett