onsdag 23. oktober 2013

Med portrettfoto som aktivitet



Arnfinn Nyland "in action" under aktivitetskvelden
Foto. Anne-Lise Stangenes

 
Som medlem av Arendal Fotoklubb har jeg deltatt på min første aktivitetskveld i klubben. Temaet var "portrettfotografering"; et interessant tema i forhold til å fange essensen ved et menneskes ansikt, og søke å få frem dets indre...

Foto: Anne-Lise Stangenes






Mitt beste portrett denne kvelden er portrettet av Kevin (publisert med tillatelse). Her synes jeg at jeg fikk frem guttens tilstedeværelse gjennom den gode øyekontakten vi hadde. En liten samtale i forkant, litt spøk, moro og litt latter, hendene omkring ansiktet, riktige innstillinger på kameraet, og dermed var bildet der.





"Kevin"
Foto: Anne-Lise Stangenes



Forklaring til bildet og hva som er gjort i Photoshop i etterkant:

Lyssetting: Fra taket i garasjeanlegget.

Kamera: Olympus E-5, 50mm makro-objektiv, f/2.2, 1/20 sek, ISO-500

Etterbehandlet i Photoshop: Beskjært, justert curves, konvertert til b-w, trukket opp Levels, lagt på litt sepia, skarpet opp hele bildet, og så litt ekstra på øynene, brukte også Dodge tool - med stor forsiktighet for å fremheve det hvite området i øynene, tilført vignettering med lens correction, og tilført teksten.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar