torsdag 21. april 2011

Mitt førsteinntrykk i Gdansk - Hotel Artus

Utsikt over Gdansk.
Mariakirken er den største kirken til høyre.
Det noe mindre kirketårnet helt til høyre
ser jeg rett på fra vinduene på rommet mitt.
(hør klokkespillet på videoen nederst)
Foto: Anne-Lise Stangenes


I går entra Mr. Olympus og jeg Gdansk i Polen på formiddagen. Allerede på flyplassen var det lett å kjenne at tempen var høyere enn hjemme! Herlig! På flyplassen ble vi møtt av en smilende Lukasz Szemberski, som jeg hadde lokalisert på Internett ift. transport fra flyplassen til hotellet. Veldig trivelig fyr, og serviceminded til fingerspissene. Sånn helt ut av det blå, kjørte han oss opp på en høyde på vei inn til byen, med flott utsikt over byen! Gdansk i motlys ga kanskje ikke det beste resultatet sånn fotomessig, men jeg fikk et lite inntrykk av hva som ventet...


KLIKK HER for å finne transportfirmaet til Lukasz.

På vei mot hotellet fikk jeg tatt ut noen Zlotyer i en minibank, siden det ikke var noen minibanker på flyplassen, kun et vekslingskontor. Tar du med deg sedler i Euro, eller i norske for den del, så kan du veksle på flyplassen altså, men ellers er det nok av minibanker i selve byen.

Hotel Artus ligger i ul. Piwna 36/39 - med grønn fasade, restaurant i første etasje i den rosa nabobygningen (frokosten er også der), politiavdeling rett over gata, og en 24/7 åpen butikk, også den rett over gata, og Mariakirken da. Europas største steinkirke.


Hotel Artus nr. 2 fra venstre; sett fra buen ved Mariakirken. Foto: Anne-Lise Stangenes


Siden Mr. Olympus ikke krever egen seng, og jeg klarer meg med en enkel - ble det et singelrom denne gang. Delikat rom i brune toner, med små detaljer i vårgrønt. Sikkert 4 - 5 meter under taket, store vinduer fra gulv til tak, og alt du egentlig trenger på rommet. Minibar, tv med sikkert 150 kanaler (fra all verdens hjørner, og mange arabiske), hårføner på badet, god seng, spennende utsikt..., OG det viktigste: mange nok stikkontakter så du får lada batterier til kameraet og mobilen :) PS: Samme kontakter som hjemme!



Fra døra inn til rommet. Foto: Anne-Lise Stangenes




Rommet sett fra oven. Foto: Anne-Lise Stangenes



Badet. Foto: Anne-Lise Stangenes

Hotel Artus er et 3-stjerners hotel, men hvem skulle tro det? Personlig synes jeg det er utrolig delikat, og stjernene kunne godt vært to til, men det er ikke jeg som bestemmer hotellstandard-reglene. Dessuten er de ulike land for land.

Det er mulighet til både å ta trappene til og fra rommet, eller å ta heis her. Bedagelig anlagt som jeg er, går jeg gjerne trappene ned og tar heisen opp... ;-) Da jeg skulle bestille hotell, kom jeg nemlig over en review på booking.com som sa at det burde vært heis her, men det er det. Det er nok bare de som skrev reviewen som ikke fant den. Du må nemlig gå innover på venstre side av resepsjonen, og så ta til venstre igjen for å finne den...

Forresten: Frokosten er kjempegod! Delikate omgivelser; til forveksling i samme stil som på hotellrommet. Både fine rundtstykker og grove brødsorter, scones, diverse pålegg, juice, kaffe, grøntfòr, gryn, eggerøre, pølser, and you name it! Deilig! Gleder meg til neste frokost!

En liten guiding på mitt hotellrom, med åndelig påfyll gjennom utsikten jeg har:




7 kommentarer:

  1. Her ser det flott ut Anne-Lise. Ønsker deg noen fine dager, kos deg og opplev!!!!

    SvarSlett
  2. Hjertelig takk, Anne og Torkel! :-) Koser meg som bare det!!! :-) Og for dem som kjenner meg - lysekroner - DET er liksom det som betyr minst for meg da! ;-) Nettopp derfor jeg bare måtte understreke at det finnes på rommet mitt... ;-)

    SvarSlett
  3. TUSEN TAKK!!

    ... DETTE ser jo bare helt knallbra ut, jeg gleder meg masse masse!!

    Og takk for at du har booket inn min mann og meg. :)

    KOs deg videre søstra mi, gleder meg til å se flere bilder fra turen og høre flere detaljer!

    love, G

    SvarSlett
  4. Ser knall ut kose deg videre Anne -Lise
    Mvh
    Håvard
    Ps kule sko ;)

    SvarSlett
  5. "Rommet sett fra oven." Hmmmm... har aldri falt meg inn å dokumentere hotellrom på den måten før... *hehe*
    Have fun fortsatt :)

    SvarSlett
  6. Thanks, Håvard! :) I do! :-))

    Kjekt å sveve under taket, ser du, prinsemann! ;) I have!

    SvarSlett